1 Ocak 2019 tarihinden itibaren yapı denetim sistemi tamamen
değişti. Getirilen en büyük yenilik, sektörde yer alan bütün aktörlerin
sistemin en büyük sorunu olarak üzerinde uzlaşma sağladığı yapı denetim
kuruluşu ile yapı müteahhidi arasında mevzulara aykırı biçimde kurulan ticari bağ
ve bu bağ nedeniyle ortaya çıkan denetim zafiyetinin giderilmeye
çalışılmasıdır. İnşası devam eden yapılar için hangi yapı denetimi kuruluşunun görevlendirileceğinin
bakanlıkça elektronik ortamda belirlenmesi kararı alınarak önemli bir adım
atıldı. Yapılan değişiklikle, Trabzon sınırları içerisinde faaliyet gösteren
bir Yapı Denetim firması tüm ilçe belediyelerinden iş alabilir duruma geldi.
İdarenin hangi belediye olacağı tamamen elektronik ortamdaki sıralama ile
belirlenmeye başlandı. Konuya yönelik hazırlanan tebliğ uyarınca yapı denetim
kuruluşları, her ilde yapı denetimi uygulama yönetmeliği ile belirlenen üç
yapı grubu için ayrı ayrı sıralandı ve ilk sıralama noter huzurunda yapılan
çekilişle belirlendi. Yapı Denetim Kuruluşlarına görevlendirildikleri işlerin
yapı denetim hizmet sözleşmesi bedeli nispetinde puanlar veriliyor ve
dağıtımlar, puanı az olan kuruluştan çok olan kuruluşa göre yapılıyor. Artık
her Yapı Denetim Şirketinin, merkez ve tüm ilçe belediyeleri ile çalışma şansı
var. Ocak 2019’dan önce yapı ile ilgili bilgileri Yapı Denetim firmaları
giriyordu. Yapı grubu, toplam yapı inşaat alanı, yapı inşaat alanı ve adres bilgileri
ise elektronik ortama yapı sahibinin, yapının etüt ve projelerini hazırlaması
için anlaştığı mimari proje müellifi tarafından giriliyordu.
Proje müellifi tarafından elektronik ortama girilen yapıya
ilişkin bilgiler ilgili idare tarafından kontrol edilerek varsa gerekli
düzeltmeler yapılarak onaylanıyor. Mevcut sistemde merak edilen en önemli
sorulardan biri de Yapı Denetim kuruluşları açısından Bakanlıkça yapılan
görevlendirmeyi kabul etmemesinin mümkün olup olmadığı. Bir yapıda,
Bakanlıkça Yapı Denetim kuruluşunun elektronik ortamda görevlendirmesi müteakip
30 gün içinde yapı denetimi hizmet sözleşmesinin yapı denetim kuruluşlarından
kaynaklanan nedenlerle imzalanmaması ve yapı sahibinin talebi doğrultusunda bu
konunun ilgili idarece teyidinin yapılmasını durumunda Bakanlıkça yapı denetim
kuruluşunun, o iş için görevlendirilmesi kaldırılır, ancak işe ilişkin puan
düşülmez.
Ayrıca elektronik ortamda belirlenen yapı denetim
kuruluşunun görevlendirilmesini müteakip yirmi gün içerisinde, yapı için
gerekli denetim elemanlarını görevlendirerek yapının sorumluluğunu üstlenmemesi
halinde Yapı Denetim Şirketi bu hakkını kaybeder ve yapılan sıralamadan yirmi
gün süresince çıkarılır. Sistemin önemli eksiklerinden biri de Yapı denetim
firması olarak hangi yapı grubunda kaç puanımız olduğunu takip edeceğimiz bir
sayfanın olmaması.
Bu eksikliğin giderilmesi Yapı Denetim şirketleri bakımından
oldukça önemli. Yapı denetim kuruluşunun kusurundan kaynaklanmayan nedenlerle yapı
denetim hizmet sözleşmesinin fesih edilmesi halinde yapının geriye kalan
kısmına tekabül eden yapı denetim hizmet sözleşmesi bedeli kadar puan yapı
denetim kuruluşunun o yapı için topladığı puandan düşülecek olup, feshin kuruluşun
kusurundan kaynaklanması durumunda ise puan düşme işlemi yapılmamaktadır. Başlangıçta
olmayan ama daha sonra düzeltilen ‘küme yapı’ kavramı ile ki aynı parselde
bulunan blok ya da düzeltilen farklı yapı denetim firmalarına düşmesi
engellendi.
En önemli noktalardan biri de bedel oranı değişikliği. Bedel
oranı değişikliği elektronik ortamdaki puanlamayı etkileyeceğinden mümkün değil.
Bilinmesi gereken; YİBF’te şantiye şefi eksikliği, ruhsat süresi dolması,
proje müellifi eksikliği ise elektronik dağıtımdan iş almaya engel değil. Getirilen
değişiklilerle Yapı Denetim Şirketleri arasında iş dağılım dengesizliklerinin
kısmen de olsa giderildiği ve yapı müteahhidi ile arasında oluşan mevzuata
aykırılıkların giderilmeye çalışıldığı açık. Sistemin işleyişindeki
sorunlarının ise zaman içerisinde giderilmesi bekliyoruz.