SON DAKİKA
SON DAKİKA


Sathi kaplama yol
8.12.2020
 

Sathi kaplama en basit, yüksek etkinlikte ve pahalı olmayan bir yüzeysel kaplama türüdür. Dizayn koşullarına ve kazı işlerine eğer yeterli özen gösterilirse, etkinliğini uzun süre sürdürülebilir ve ekonomik çözümler üretir. Orta ve hafif trafikli yollarda bütün dünyada yaygınca kullanılmaktadır. Bununla birlikte her türlü yolun bakım ve iyileştirme çalışmaları için kullanılmaktadır.

Sathi kaplama, ince bir film bağlayıcı filmini içermektedir. Genellikle bu film bitümden ya da katrandan yapılmaktadır. Yol yüzeyi üzerine püskürtülür ve daha sonra bir tabaka mıcırla kaplanır. İnce bağlayıcı filmi yol yüzeyinin bünyesine yüzey suyunun girmesini engelleyerek su geçirmez bir örtü vazifesi görmektedir. Mıcır parçacıkları, bu bitüm filminin araç lastikleri tarafından yırtılmasını engeller. Durabil (dayanıklı), kayma direnci olan, tozdan arındırılmış bir aşınma yüzeyi tabakası oluşmuş olur. Bazı durumlarda iki tabakalı ya da üç tabakalı olarak sathi kaplamalar inşa edilmektedir.

Sathi kaplama etkin bir bakım tekniğidir. Doğru zamanda uygulandığında sathi kaplamanın ömrünü büyük oranda artırmaktadır. Bazı durumlarda tabakasal olarak yetersiz özellikteki üstyapıya suyun girerek kaplama tabakalarının ve altyapının dayanımını bozmasını engelleyen bir fonksiyon üstlenir ve yapısal bozulmaların önüne geçer. Kırılmaları geciktirir.

Bakım rolünün yanı sıra sathi kaplamalar yeni inşa edilmiş yol kaplamaları için de etkin ve ekonomik bir çözümdür. Günde bir şeritte 1000 araçtan fazla taşıt taşıyan bitümlü kaplamalı mevcut yollar, çift tabaka sandviç kaplama ile kaplanabilir. Yeni temel tabakalarının kaplanması için günde şerit başına 500araç değerine kadar daha uygundur. Eğer yol temeli üstün bir stabilitede inşa ediliyorsa bu araç sayısı daha da fazla olabilir.

Yeni tasarlanmış ve inşa edilmiş bir sathi kaplama en azından beş yıl süreyle yeniden kaplanmadan performans sergileyebilir. Trafik artış yüzdeleri de dikkate alınarak ilave bir kaplama kalınlığının gerektiği durumda orijinal bu kaplama üzerine yeniden bir bitümlü kaplama inşası yapılabilir.

Sathi kaplamanın başarısı, başlıca mıcırların yol yüzeyine adezyonuyla (yapışması) alakalıdır. Bundan dolayı hem mıcırlar hem de yol yüzeyi temiz olmalıdır ve inşa süresince tozdan arındırılmış olmalıdır. Kötü malzeme kullanımı, kötü işçilik, yetersiz standartlar sathi kaplamanın servis ömrünü hızlıca kısaltmaktadır.

Sathi kaplama yollar, her ne kadar özenli yapılırsa yapılsın, agrega mineralojisinin değişimine bağlı olarak, bitümün olası ve zorunlu yaşlanma problemlerine bağlı olarak vd. faktörlere bağlı olarak yersel agrega kayıpları oluşabilmektedir. Polimer modifiye bitümler, nanokompozit karışımlar, silkot kaplamalar ve tesviye yüzeyinde astar prime coat tabakaları kullanılmalıdır ve özenle imalat yapılmalıdır. Soyulma önleyici katkılar ve uyumlaştırıcı katkılar kullanılmalıdır. Bu koşullar altında dahi kaplamalarda bozulmalar meydana gelmektedir.
 

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap