Son yıllarda bir miktar azalma olsa da konut inşaat
projeleri sürmektedir. İnşaat maliyetleri artmaktadır. Buna karşın farklı
lokasyonlarda yeni proje hazırlıkları da bir yandan planlanmaktadır.
Son zamanlarda konut inşaatlarının çevre duvarları ile
ilgili projeler vs ruhsat süreçleri talep edilmeye başladı.
Yığma duvarların ruhsatlandılması çok doğru bir karar.
Çeşitli mevsimsel hasar döngülerinde birçok yüksek duvarın
olumsuz koşullar altında yıkıldığını gördük.
Yapı projeleri bir bütündür. Nasıl ki yapı projesinin
konutların bulunduğu çerçeve taşıyıcı sistemi hesap ve analizle
boyutlandırılıyor aynı şekilde taş yığma kagir duvarlarda zemin özelliklerine
ve arazi yapısına göre boyutlandırılmalıdır.
Bu noktada Belediyeler tarafından duvarlara ruhsat
zorunluluğu getirilmesi doğru karardır.
Bu konu yaşanacak çeşitli yıkılmalar, duvarlarda taşıma
gücüne bağlı kırılma ve ayrılmalar gibi konularda bir hukuksal tartışma alanı
da oluşturacak.
Belediye ve yapı ruhsat sahipleri arasında duvar inşaatları konusunda önümüzdeki
süreçlerde önemli bir kesişim alanı
artan şekilde yaşanacak. Esasında duvar insaatlarının yeniden yapımda ve
onarımda projelendirilme gayreti ve ruhsata bağlanma gayretini önemli görüyorum.
Yaşanabilecek can ve mal kayıpları ihtimaline karşı hızlıca önlemlerin alınması
gerekiyor ve bu bakımdan Belediyenin ruhsat öngörüsü çok doğru bir karar.
Hızlıca uygulanması gerekiyor. Bu duvarlar
büyük oranda yol komşuluğunda bulunduğundan dolayı yol alt ve üstyapısı
ile etkileşimde boyutlandırılmaları gerekmektedir. Gerek zemin özellikleri,
gerek yolun proje sınıfı, yol duvar zemin yarma dolgu etkileşimleri ulaşım ve
geoteknik uzmanları tarafından projelendirilmesi gerekiyor. Bu konular doğru yönetilmediğinde
telafisi çok zor hatta imkansız sorunlar oluşabilir. Dolayısıyla yol
komşuluğunda bulunan yığma duvarların stabilize analizinde diğer kesimlerde
olduğu gibi analiz şarttır. Doğru bir alana odaklanılmıştır.
Yarma ve dolguların oluşturulmasında dikkat edilmesi gerekli
kriterler, yolun bu anlamdaki altyapı ve üstyapı etkileşimi, trafikten
kaynaklanacak gerilmelere ve diğer fizik gerilmelere karşı istinat duvarlarının
doğru projelendirilmesi için trafik yüklerini de doğru hesaba katmak gerekiyor.
Konunun ulaşım ve geoteknik alanlarında yönetilmesi ve dizayn edilmesi
gerekiyor.