Karayolları, demiryolları, boru ulaştırması, hava
ulaştırması, deniz, göl, iç su yolu ulaştırma türleri gibi birçok farklı taşıma
modu bulunmaktadır. Bu modlar her gün çeşitli yeniliklerle ve gelişmelerle
birlikte güçleniyorlar. Ülkemizde yüksek hızlı demiryolu hatları konusunda
çeşitli iyileştirmeler yapılmakta, altyapısal ve demiryolu taşıtlarına yönelik
yeniliklere yer verilmektedir.
Gelişen dünyada, taşımacılık türleri bağlamında, yüksek
hızlı tren hatlarının havacılık endüstrisinin yerini aldığı bir yaygın kanaat
olarak vurgulanmaktadır. Yüksek hızlı tren hatları ile belli rotalarda uçak
yolcuğundan daha hızlı erişim olanakları yaşanabildiği bir gerçektir.
Son zamanlarda yapılan analizler, Asya ve Avrupa'daki
belirli rotalarda, yüksek hızlı trenlerin gidilecek hedefe ulaşmada; uçmaktan
daha hızlı, daha ucuz ve daha uygun olduğunu vurgulamaktadır. Daha düşük
işletme giderleri söz konusu olabilmektedir. Yolcular; Pekin'den Şanghay'a
giderken veya örneğin Londra'dan Paris'e gitmeyi amaçladıklarında, ya da başka
lokasyonlarda dünyanın neresinde hızlı trene binmeyi tercih etmekteler? Bu
konuda araştırmalar yapılmaktadır. Ulaştırma modlarının bir ağ mantığında fayda
maliyet analizleri gerçekleştirilmekte ve lojistik yaklaşımlar
geliştirilmektedir.
Hava taşımacılığı hızlı bir gelişim göstermektedir.
Havacılık endüstrisi; bütün dünya çapında, başlangıç ve bitiş noktaları
(hedef), maliyet ve esneklik açısından giderek daha rekabetçi tekliflerle en
hızlı büyüyen sektörlerden biridir. Ayrıca, büyük maddi kazançların elde
edilmesi havayollarının yolcu dostu hizmetlere, altyapı ve teknoloji alanlarına
daha fazla yatırım yapmalarına olanak sağlamaktadır. Ancak; hava taşımacılığı
ulaştırma türü uzun mesafeli seyahatlerde taşımacılık pazarına hâkim olsa da,
daha kısa mesafelerde, giderek daha fazla yolcu treni tercih etme eğilimi
görünmektedir.
Bloomberg tarafından gerçekleştirilen analizde; son zamanlarda
Asya ve Avrupa'daki kilit bazı güzergahlarda, yüksek hızlı demiryolları ve hava
yolculuğu taşıma türlerinin kafa kafaya olduğu tespit edilmiştir. Nedenlerinin
anlaşılması oldukça kolaydır denilebilir. Öncelikle, uçmanın ne anlama
geldiğini ve temel uygulamalarını göz önüne aldığımızda; bulunduğumuz evden
havaalanına seyahat süresi, check-in süresi ve güvenlik için harcanan zamanlar,
ek ulaşım ve bagaj karşılama işlemleri karşısında, trene binmek genel olarak
büyük seyahat süresi tasarrufu sağlayabilmektedir. Diğer bir konuda maliyet
unsurudur. Şöyle ki; yüksek hızlı tren
seyahati nadiren ucuz olsa da özellikle modern ve en yeni nesil hizmetlerle
birlikte, önceden bilet rezervasyonu yapma ve demiryolu kartı kullanma
uygulamaları ile birçok havayolundan daha uygun fiyatlı olabilmektedir. Bundan
başka, çevresel karbon ayak izinin bilincinde olan yolcular noktasında, tren
yolculuğunun uzun mesafeleri seyahat etmek için en az kirletici yolculuk türü
olduğunu birçok araştırma göstermiştir: “Rail Europe”; bir trenin bir uçaktan on kat daha az karbon
dioksit ürettiğini belirtmektedir. Uluslararası Ulaşım Forumu, Avrupa'daki
yolcu/km başına, yüksek hızlı trenlerin ortalama CO2 emisyonlarının 17 gramdan
az olduğunu bildirmektedir. Bu rakamlar; uçaklar için söz konusu olan 153 gram
ile karşılaştırıldığında çok daha düşük kalmaktadır.
Genel tercih nedeni olarak ayrıca; bağlantılı tren
istasyonlarına gitme ve gelme kolaylıkları, aktarma işlemlerinin son derece
kolay yapılabilmesi, bu işlemleri yaparken bulunduğunuz şehrin tam kalbinde,
merkezinde bulunmanız, genellikle şehirden oldukça uzak bir havaalanında
olmamanız ve merkezlere gidiş geliş kolaylıklarınız ve satış noktalarının
avantajları konuları belirtilmektedir.
Bu ve diğer faktörlerin nedenleri ile, Uluslararası
Demiryolları Birliği'ne göre, “insanların
%80'ini iki buçuk saatten daha kısa yolculuklarda yüksek hızlı trenlerle
seyahat etmeyi seçtiği anlamına gelmektedir” yorumu yapılmaktadır.
Hava koşullarından en az etkilenen ulaşım türü oluşu, yolculuk
fobisi konuları, şehir merkezlerinde bulunma ve sosyal alanlara yakınlık,
aktarma kolaylıkları, hava kirliliği avantajları, ekonomik yönü, zaman
kullanımı konuları ile ele alındığında kısa mesafelerde hızlı trenlerin uça
taşımacılığının yerini aldığını ve daha büyük oranda alacağını belirtmek hatalı
olmaz.