Bir inşaat mühendisi olarak, Yer Bilimleri Mühendislik
Dallarına her zaman oldukça ilgili olmuşumdur. Jeoloji Mühendisliği, Jeofizik
Mühendisliği gibi bölümler, çalıştıkları alanlar itibariyle inşaat
mühendislerini çok önemli verilerle destekleyerek bir takım çalışması ışığında
başarılı dizaynlar ve projeler oluşumunu birlikte sağlarlar.
Üniversitelerimizde yer alan çift anadal ve yandal konuları
önemli uygulamalardır. Bölümlere gelen öğrencilerimiz, geliş koşullarına ve
bölümlerdeki yönlenmelerine ve diğer koşullara bağlı olarak da çift anadal ve
yandal bölümleri belirlemektedirler. Çift anadal iki diploma, yandal ise bir
bölüme diğer bir meslek dalında destekleyici sertifika belge anlamındadır.
Jeofizik mühendisliği, yapıların hasarsız incelenmelerine
olanak sağlayan ve büyük veri üreten bir bilim dalı olarak ileriki süreçte
inşaat mühendisliğinin önemli proje alanlarına yapım öncesinde ve sonrasında
çok daha fazla yerleşecektir. Bu ve benzeri anlamlarda, çift anadal ve yandal
uygulamalarını önemli görüyorum.
Bölgemizde; jeoloji, jeofizik, maden vs bölümlere esas
anlamda konu olacak çok miktarda iş alanı ve çok değerli kaynaklar söz
konusudur. Killer, çimento ve kireç üretim malzemeleri, mermerler, bazaltik
potansiyel vs esas anlamda Doğu Karadeniz Bölgesi bir mineral bankasının
merkezidir. Bu anlamda Bölümlere gelen öğrenci azalmalarını doğrusu üzüntüyle
karşılıyorum. Hâlbuki potansiyel kaynaklarımız kullanılsa bu alanlarda önemli derecede
istihdam konusu oluşacaktır. Bir an önce bu potansiyeller bir kinetik üretime
dönüştürülmeli ve bu meslek dallarına ilişkin ciddi bir istihdam alanı
oluşturulmalıdır. Bu da bilgiyi ve teknik uzmanlaşmayı gerektirmektedir.
Tekniği uygulama azmini gerektirmektedir.
Türkiye bir deprem gerçeği ile karşı karşıyadır. İnsan yoğun
binaların deprem güvenlikleri bakımından değerlendirilmesi noktasında
oluşturulacak olan takımlar ile deprem konusuna hızlı bir odaklanma
sağlanmalıdır. Belediyelerde vatandaşlarla birlikte ortak çözüm üretme gayreti
içerisinde olmalıdır. Jeofizik ve inşaat mühendislerinin birlikte hızlı bir
değerlendirme etkisi oluşturacağını düşünüyorum.
Başlığa dönecek olursak, geçenlerde bir öğrenci arkadaşım
inşaat mühendisliği eğitimi aldığını, yandal bakımından betonu oluşturan
agregayı (mıcır) önemli gördüğünden dolayı jeoloji yandal eğitimi almak
istediğini bana belirtti. Doğrusu bu yaklaşımını takdirle karşıladım. Bu hedef
odaklılık beni çok mutlu etti. Güzel düşünen, kapsamlı düşünen gençlerimiz var.
Bu objektiflik karşısında ileriki süreç için daha fazla ümitli oluyorum.
Gençler araştırmayı ve incelemeyi seviyorlar. İnterneti dolayısıyla dünyayı
takip ediyorlar ve geniş ve farklı düşünceleri ortaya koyuyorlar. Gençlerin bu
yaklaşımları takdiri hak ediyor.