Bazalt kayacı; Türkiye’nin ekonomisi için hayati önemde bir
konudur. Doğu Karadeniz’de bazalt kayacının varlığı ve deponi durumu; Samsun
Batum demiryolu ve Trabzon güney çevre yolu gerçekleri ile geçki koşulları
bakımından önemli bir örtüşme içerisindedir.
Bölgesel kalkınma planları ve bu planlarda bazalt kayacının
önemi özellikle ele alınmalıdır. Kalkınan Türkiye bakımından Trabzon ve Doğu
Karadeniz bazalt gerçeği birçok başlıkta ele alınması gereken önemli bir
konudur.
Bazalt Doğal Gübre olarak kullanılmaktadır. Bazalt Kayacı
Endüstriyel açıdan son derece değerli bir kayaçtır. Türkiye’nin en önemli
rezervi Doğu Karadeniz Bölgesinde bulunmaktadır. Artvin’den Ünye’ye kadar
sahilden itibaren yaklaşık 5km-15km arasındaki yaklaşık 10km bant genişliğinde
uzanan sonsuz rezerv kabul edilebilecek bazalt kayacı Türkiye’nin ekonomisi
için hemen devreye alınabilecek bir kinetik potansiyeldedir. Bazalt agregasının
doğal bir gübre olduğu, Avrupa’da satışı yapılan ticari bir ürün olduğu
bilinmektedir. Öğütülerek belli boyut aralığına getirilen bazalt unu, en
değerli organik tarım gübrelerindendir. Ciddi pazarı bulunmaktadır. Nitelikli
tarım ürünleri elde edilemsine katkı oluşturulmaktadır. Hızlıca devreye
alınabilecek, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın mineral gübre faslına uygun
olabilecek içerikteki bir doğal gübredir. Çok büyük ekonomik değeri hızlıca
oluşturacak, güçlü arge yapısı gerektirmeyen pratik bir uygulamadır. Hızlıca
yaygın etki oluşturur. Bu konu üzerinde önemle durmak gerekmektedir.
Bazalt kayacı SMA (taş mastik asfalt) yol kaplamaları için
kaplama agregası olarak büyük oranda kullanılmaktadır. Ağır trafik koşulları
nedeniyle geliştirilen SMA (stone mastic asphalt) kaplamasının yaklaşık %80
oranında kullanılacak agregası, kaba agregası için kullanılacak olan ana kaynak
bazalt kayacıdır. Bu bakımdan en değerli rezerv bölgededir. Liman bağlantısının
oluşu nedeniyle, Ülke için çok önemli bir altlık içermektedir. İleri arge
gerektirmeyen, konkasörlerde kırılarak kullanılabilecek bir konudur ve Ülkemiz
otoyol endüstrisi için olmazsa olmaz önemdedir.
Bazalt Fiber imalatı büyük önem taşımaktadır. Bazalt fiberin
ve bazalttan üretilen elyaf, taş yünü uygulamalarının, donatı çubuklarının ana
hammaddesi bazalttır. Bu bakımdan da Türkiye kalkınma konusunun ana
aktörlerinden birisidir. Hemen devreye alınabilecek özelliklerde bulunmaktadır.
Bu konuda oldukça önemli bir verisel kaynağa ulaşılmıştır.
Sonuç olarak, Doğu Karadeniz Bölgesi bazalt mineral
bankasının kurulmasında, Pazar çalışmalarının yürütülmesinde, uygulamaların tanıtılmasında
öncelik yapılmalıdır. Bu gerçekler ve diğer gerçekler, Samsun Batum demiryolunu
ve Trabzon Güney çevre karayolunu, kendini yapım aşamasında finanse eden
gerçeklerle buluşturmakta ve büyütme potansiyelleri oluşturmaktadır. Yani, Doğu Karadeniz Bölgesi'nin bazalt
gerçeği ve Doğu Karadeniz Bölgesinde geçki koşulları bakımından kendini finanse
etme potansiyeli oluşturan Samsun Batum demiryolunun ve Trabzon güney çevre
ekspres karayolunun oluşturacakları sinerjik kazanımlar ve büyütme etkileri süperpoze
olmaktadır. Birçok referansta görüleceği üzere, Bölgedeki avantajlı konuları ve
icraatları her zaman objektif olarak değerlendirmek ve Bölgeye katkı yapmak
üzere sunmak ilgili aktörlere düşen büyük bir sorumluluk konusudur.
Yukarıda belirtilen bazalt kullanım alanları, varlığı, geçki
koşulları birlikte değerlendirildiğinde, ekonomik yol imalatları yapmak
üzere, Samsun Batum demiryolu ve Trabzon
güney çevre ekspres yolu kendini finanse eden gerçeklere sahip olarak yeni bir
yap işlet devret modeli anlayışını Türkiye’nin gündemine sokar. Bu yaklaşımda
önümüzdeki dönem Türkiye’nin kalkınmasına çok büyük katkı oluşturur.