Sürüş sırasında topladığımız bilgilerin büyük bir çoğunluğu
görüş ile elde edilmektedir.
Etrafımızdaki arabalar, trafik işaretleri, sokak işaretleri, yol yapımı
bilgilendirmeleri, yayaların varlığı gibi birçok konu görüş aracılığıyla
toplanmaktadır. Görme duyusunun çok önemli olmasıyla birlikte sürücü
eğitimimize de güvenmek ve geliştirmek de önemlidir. Kazalardan kaçınmak için
güvenli ve hızlı bir şekilde nasıl duracağımızı bilmeliyiz. Toplam durma
mesafesine etki eden faktörler dikkate alınmalıdır.
Toplam durma mesafesi; algılama mesafesi, reaksiyon mesafesi
ve fren mesafesinin toplamıdır. Bir sürücü yavaşlama veya durma ihtiyacını
algıladığında, çok az bir zaman geçer. Reaksiyon vermek ve doğru fren konumuna
gelmek için geçen süre reaksiyon mesafesidir. Bundan sonra tamamen durmak için
gereken mesafe fren mesafesidir. Toplam durma mesafesi; yüksek riskli alanlar
hakkında yetersiz bilgi, sınırlı görüş, dikkati dağılmış sürüş, zayıf boyuna
sürtünme katsayısı, fren balatalarının durumu, fren sistemi tipi, uygun ayak
yerleşimi, sürücü psikolojik ve fiziksel durumu gibi faktörlerden
etkilenmektedir. Hız, toplam durma mesafesinde en büyük faktördür, ancak diğer
üç temel bileşen, toplam durma mesafesinde önemli faktörlerdir.
Algılama mesafesi, algılama süresinde kat edilmektedir.
Algılama, “Duyularla görme, duyma veya bir şeyin farkına varma yeteneği” olarak
tanımlanır. Algılama, özellikle görsel algı olmak üzere her bireye göre
göreceli ve benzersizdir.
Reaksiyon mesafesi, reaksiyon süresinde kat edilmektedir.
Reaksiyon, bir kişinin dış uyaranlara fiziksel ve zihinsel olarak tepki verme
yeteneğidir. Bir sürücü için reaksiyon tepkisiyle, ayağını gazdan çekip aracı
durdurmak için frene basma konusu gerçekleşmektedir. Reaksiyon mesafesi,
sürücünün bir şeyin tehlikeli olduğunu algıladığı veya karar verdiği andan fren
yapana kadar aracın kat ettiği mesafedir.
Fren mesafesi, frenleme süresinde oluşmaktadır. Frenleme,
sürücünün aracı yavaşlatmak için yaptığı işlemdir. Fren mesafesi, sürücünün
fren uyguladığı noktadan araç tamamen durana kadar aracın ilerlediği mesafedir.
Toplam durma mesafesi artırıldığında, sürücülerin sürücü,
yolcu ve yaya güvenliğini sağlamak için sürüş şekillerinde uyarlama yapmaları
gerekir. Bu uyarlamalar, hızı düşürmeyi ve takip mesafesini artırmayı
kapsayacaktır. Sürüş sırasında olası engeller ve diğer tehlikeler için ileriyi
taramak ve gözlemlemek de önemlidir. Çarpışmaları ve bedensel yaralanmaları
önlemek için zaman çok önemlidir.