SON DAKİKA
SON DAKİKA


Araçla toplam durma süresinin hesabı
27.07.2021

Sürüş sırasında topladığımız bilgilerin büyük bir çoğunluğu görüş ile elde edilmektedir.  Etrafımızdaki arabalar, trafik işaretleri, sokak işaretleri, yol yapımı bilgilendirmeleri, yayaların varlığı gibi birçok konu görüş aracılığıyla toplanmaktadır. Görme duyusunun çok önemli olmasıyla birlikte sürücü eğitimimize de güvenmek ve geliştirmek de önemlidir. Kazalardan kaçınmak için güvenli ve hızlı bir şekilde nasıl duracağımızı bilmeliyiz. Toplam durma mesafesine etki eden faktörler dikkate alınmalıdır.

Toplam durma mesafesi; algılama mesafesi, reaksiyon mesafesi ve fren mesafesinin toplamıdır. Bir sürücü yavaşlama veya durma ihtiyacını algıladığında, çok az bir zaman geçer. Reaksiyon vermek ve doğru fren konumuna gelmek için geçen süre reaksiyon mesafesidir. Bundan sonra tamamen durmak için gereken mesafe fren mesafesidir. Toplam durma mesafesi; yüksek riskli alanlar hakkında yetersiz bilgi, sınırlı görüş, dikkati dağılmış sürüş, zayıf boyuna sürtünme katsayısı, fren balatalarının durumu, fren sistemi tipi, uygun ayak yerleşimi, sürücü psikolojik ve fiziksel durumu gibi faktörlerden etkilenmektedir. Hız, toplam durma mesafesinde en büyük faktördür, ancak diğer üç temel bileşen, toplam durma mesafesinde önemli faktörlerdir.

Algılama mesafesi, algılama süresinde kat edilmektedir. Algılama, “Duyularla görme, duyma veya bir şeyin farkına varma yeteneği” olarak tanımlanır. Algılama, özellikle görsel algı olmak üzere her bireye göre göreceli ve benzersizdir.

Reaksiyon mesafesi, reaksiyon süresinde kat edilmektedir. Reaksiyon, bir kişinin dış uyaranlara fiziksel ve zihinsel olarak tepki verme yeteneğidir. Bir sürücü için reaksiyon tepkisiyle, ayağını gazdan çekip aracı durdurmak için frene basma konusu gerçekleşmektedir. Reaksiyon mesafesi, sürücünün bir şeyin tehlikeli olduğunu algıladığı veya karar verdiği andan fren yapana kadar aracın kat ettiği mesafedir.

Fren mesafesi, frenleme süresinde oluşmaktadır. Frenleme, sürücünün aracı yavaşlatmak için yaptığı işlemdir. Fren mesafesi, sürücünün fren uyguladığı noktadan araç tamamen durana kadar aracın ilerlediği mesafedir.

Toplam durma mesafesi artırıldığında, sürücülerin sürücü, yolcu ve yaya güvenliğini sağlamak için sürüş şekillerinde uyarlama yapmaları gerekir. Bu uyarlamalar, hızı düşürmeyi ve takip mesafesini artırmayı kapsayacaktır. Sürüş sırasında olası engeller ve diğer tehlikeler için ileriyi taramak ve gözlemlemek de önemlidir. Çarpışmaları ve bedensel yaralanmaları önlemek için zaman çok önemlidir.

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap