Son günlerde demiryolu projeleri konusunda çeşitli
fikirler açıklanıyor. Erzincan-Trabzon hattı, Aşkale-Rize Hattı, Samsun-Batum
hattı üzerine yaklaşımlar dile getiriliyor. Samsun-Batum demiryolu ve Trabzon-Erzincan
demiryolunun birlikte başlatabileceği biçiminde görüş beyan etmiştim. Hatta
buna Trabzon (Rize ve Giresun bağlantılı) Güney Çevre Karayolu inşaatının da
ortak girişim halinde eklenmesi gerektiğini belirtmiştim. Samsun-Batum demiryolu
hattının ve Trabzon Güney Çevre Karayolu’nun kendini finanse etme konusundaki
gerçekleri çok güçlü. Bu kendini finansman yapım aşamasında proje finansmanı
olarak karşımıza çıkmaktadır. Büyük oranda tünellere dayalı olacak oluşları,
kamulaştırma yönlü büyük avantajları, mühendislik imalatlarını yapacak
malzemeleri üretmesi, yeni imarsal rant geliştirme modellerinin uygulanabilecek
oluşu, yaylaları köy, köyleri şehir yapacak oluşu nedenleriyle bu projeler bir
an önce yakın plana alınmalı. Konu ayrıntıları ile değerlendirilmeli. Bu
bölgedeki gelişmişlik potansiyelleri AR-GE gerektiren ve gerektirmeyen konular
bağlamında değerlendirildiğinde, Trabzon ili ve çevre illerdeki ulaşım
yatırımları ile bir bütün olarak değerlendirildiğinde, anılan projelerin
hepsinin yapılmasına gereksinim vardır. Konuları ayrıntısıyla
değerlendirdiğimizde, bu üç demiryolu hattının ve Trabzon çevre karayolunun
birlikte başlatılması gerekmektedir. Günümüzün anahtar kelimesi yapmamak değil
yapmaktır. Hele de yapılabilirlik yönleri doğru ortaya konduğunda bu projelerin
bölgemiz için ne kadar büyük kalkınma oluşturacağı görülecektir. Zarar ettiği
belirtilen lojistik merkezler bu hamlelerle kar eden yapılar durumuna kısa
sürede gelebilir. Konular ayrıntılı tartışılmalı. Kamuoyu doğru aydınlatılmalı.
Trabzon’un ve bölgenin buna ihtiyacı var.