İhale dokümanındaki ‘’fiyat farkı hesaplanmayacaktır’’
ibaresi gereği, değişen piyasa koşullarına bağlı olarak sözleşmelere
uygulan(a)mayan fiyat farkı, yüklenici nezdinde hak kaybı, bazı hallerde de
kamu zararı yaratmaktadır. Koşullardaki değişim ile birlikte zorlanan, hatta bu
nedenle faaliyetlerini sonlandırmak durumunda kalan, inşaat sektörü başta olmak
üzere, tüm sektörlere yönelik, kapsamı genişletilmiş fiyat farkı kararnamesi,
taahhüt firmalarının öncelikli beklentisidir.
Mevzuatta fiyat farkı hesabına ilişkin usul ve esaslar
düzenlenmiş ancak Tip Şartname ve Sözleşmelerde, fiyat farkı hesaplanmasına ve
yöntemine dair belirleme, idarenin takdirine, öngörüsüne bırakılmıştır. İdare
tarafından ihale dokümanında fiyat farkı verileceği öngörülmesine rağmen sabit
katsayılar ile endekslerin belirlenmediği durumlarda, temel endeks ve güncel
endeks olarak TÜİK tarafından aylık yayımlanan 2003=100 Temel Yıllı Üretici
Fiyatları Alt Sektörlere Göre Endeks Sonuçları Tablosunun “ÜFE Genel”
sütunundaki sayı esas alınarak fiyat farkı hesaplanmaktadır.
Fiyat farkı uygulamasının, idarelerin öngörüsüne
bırakılması, sektör bazlı öngörülemeyen hallerle sık karşılaşan firmaları zora
sokmaktadır. İşin süresi, girdi maliyeti, her sektörün kendine has
etkileşimleri ve benzeri birçok detay göz ardı edilerek belirlemeler yapılması,
fiyat farkı uygulanmaması, kısa vadede
kamu yararına gibi görünse de uzun vadede kamunun zararınadır. Zira bir
idarenin yaptığı eksik düzenleme, bir yüklenicinin zararına, belki iflasına
sebebiyet verebilmektedir. Yüklenici firma, bir kişiden ibaret değildir;
bakmakla yükümlü olduğu ailesi, çalışanları, çalışanların aileleri, ödediği
vergi, kamuya - özel sektöre karşı yükümlülükleri ve daha birçoğunu bünyesinde
barındırmaktadır. Dolayısıyla bir firmanın çarpma ve çarpan etkisi önemsenmelidir.
Ekonomik dalgalanmalar ve tahmin edilemeyen döviz
artışlarına dayalı enflasyon baskısının yoğun yaşandığı bir ortamda genel
endeks yerine sektör endeksinin zorunlu tutulması, o günün piyasa koşullarına
daha uyarlı ve hakkaniyetli bir hesap ortaya çıkartacaktır. Çoğu idare, bu ince
detayı gözden kaçırdığı veya teknik açıdan karmaşık bir hesap yapmaktan
kaçındığı için “ÜFE Genel” endeks üzerinden hesap yapmaktadır. Uzun vadeli
süreci olan yapım işlerinde, sektör endeksi - özellikle inşaat sektörünün
beklentisi olan, TÜİK tarafından yayımlanacak inşaat sektör endeksi - üzerinden
hesaplama yapılması elzemdir. Aynı piyasa etkisinde, benzer işi yapan firmalar,
ihale dokümanı içeriğindeki düzenleme farklılığı nedeniyle fiyat farkı
uygulamasından mahrum kalabilmekte ya da ihtiyaca göre detaylandırılmamış bir
hesaplama öngörülmüşse, oluşan zararını telafi edememektedir.
Yalnızca “fiyat farkı hesaplanmayacaktır” ibaresini dikkate
alıp, koşulları oluşmasına rağmen, idarenin takdirinde olan süre uzatımının ve fiyat
farkının uygulanmadığı hallerin varlığı malumdur. 18.01.2019 tarihli Tasfiye
Kararnamesi, tasfiye veya devir için Hazine ve Maliye Bakanlığının görüşü
alınarak, idarenin onayını şart koşması nedeniyle Tasfiye Etmeme Kararnamesine
dönüştüğünden dolayı çoğu yüklenicinin derdine çare olamamıştır. Aksine birçok
idarede, bu nedenle sürdürülemez hal alan işler, feshedilmiş, sonrasında ise
yeni birim fiyatlar üzerinden ikmal inşaat ihaleleri açılmıştır. O günün
koşullarında makul bir fiyat farkı verilmiş olsaydı, ne kadar ilave yük
gelecekti? Yeniden ihale edilmek suretiyle kamuya çektirilen yük ne kadardır?
Burada oluşan kamu zararını kim üstlenecektir?
Kamu İhale Kurumunun mevzuat yönünden yetersiz kalması,
idarelerin yorum ve uygulama farklılıkları, yaşanan hak kayıplarının temel
nedenidir. Basit çözümlü hususlarda dahi, hak arama ve çözüm üretme yeri, yargı
olmuştur. Bu doğrultuda, Bakanlık
tarafından, ülke genelinde yıl içerisinde yapılacak teftişlerle edinilecek bilgiler
üzerinden, mevzuattaki eksiklerin ve uygulama hatalarının giderilmesine
yönelik, o konu özelinde Genelge yayımlanmasına ihtiyaç vardır. Ayrıca uygulayıcılara, mevzuata tam hakimiyet
ve doğru yorum geliştirmeye dair, düzenli eğitim desteği de sağlanmalıdır.
Tarafların hak ve yükümlülüklerini koruyan, fiyat ve fiyat dışı değişim
mekanizmalarını güncel koşullara uyarlı tanımlayan ve olası tüm sorunların
çözümünü kapsayacak geniş içerikle, esnek tasarlanan ihale dokümanlarının,
sözleşme sürecinin başarılı yürütülmesine önemli bir katkı olacağı aşikardır.
İnşaat yapım işleri başta olmak üzere, fiyat farkı hesabında, sektör özelinde endeks düzenlemesine ilaveten sözleşme sürecindeki aksaklıkların iyileştirilmesinin, borç yapılandırması ve kredilendirilme alternatifine nazaran, firmalara, daha rahat ve kalıcı bir nefes olacağı hususu, ilgili makamlarca dikkate alınmaya muhtaçtır.