Taahhüt sektörünün çözüm bekleyen önemli sorunlarından biri
de,2886 sayılı Devlet İhale Kanunu uyarınca idarelere verilen Süresiz Kesin
Teminat Mektuplarıdır.
4734 sayılı Kamu İhale Kanununa göre,teminat
mektupları,belli bir süreyi ihtiva etmektedir ve bu süre sonunda da geçerliğini
yitirmektedir. Bu yasadan önce,idarelere verilen süresiz teminat
mektupları,işler tamamlanmasına, geçici ve kesin kabulleri yapılmış olmasına
rağmen herhangi bir sebeple idarelerde kalmış ve halen geçerliliğini
korumaktadır.
Teminat mektuplarına dair uygulamadaki farklılıkları ve bazı
hususlardaki tereddütleri gidermeye yönelik usul ve esaslar,Muhasebat Genel
Müdürlüğü Genel Tebliğinde detaylandırılmıştır. Buna göre;
Süresiz teminat mektuplarında, risk gerçekleşip teminat
altındaki alacak muacceliyet kazandıktan sonra bu alacak, Borçlar Kanunu
uyarınca 10 yıllık zaman aşımına tabidir. Bu süre, taahhüdün sözleşme ve
şartname hükümlerine göre yerine getirilmediğinin tespit edildiği veya kanunda
sayılan diğer nedenlerle teminatın gelir yazılmasını gerektiren şartların
meydana geldiği tarihten itibaren başlamaktadır.
Teminat altındaki taahhüt işinin sözleşme ve şartname
hükümlerine göre tamamen yerine getirilip getirilmediğinin ve dolayısıyla
teminatın iadesini gerektiren şartların oluşup oluşmadığının tespit edilemediği
hallerde teminat mektuplarının, bankalarca 10 yıllık zamanaşımı süresi ileri
sürülerek kayıtlardan çıkarılması mümkün değildir. Teminat mektuplarının 10
yıllık zamanaşımı süresini doldurdukları gerekçesiyle banka kayıtlarından düşülmüş
olması halinde dahi bankanın garanti sorumluluğu devam etmektedir.
Bu bağlamda,ister sözleşme tarihi, ister geçici kabul
tarihi, isterse de kesin kabul tarihi baz alınsın, aradan 30-40 yıl geçmiş olan
teminat mektuplarının, hiçbir şarta bağlı olmaksızın iadesini mümkün kılacak
özel bir düzenlemeye ihtiyaç olduğu açıktır. Zira ne kesin hesap için ne de
ilişiksiz belgesi için arşivlerde hiçbir bilgi ve de belgeye ulaşılamamaktadır.
Bu şartlar altında, bahse konu süresiz teminatlar, daha ne kadar bekleyecektir
ya da hangi saikle bekletilmektedir?
Bankacılık Kanunu gereğince gayrinakdi krediler kapsamında
değerlendirilen teminat mektupları, firmalara tanımlanmış kredi limitleri
arasında önemli bir yer kaplamaktadır.
Borçlar Kanununa göre zaman aşımı süresi 10 yıl olmasına rağmen,
mevzuattaki belirlemeler nedeniyle iadesi gerçekleş(e)meyen süresiz mektuplar,
bu haliyle, hem limit doldurmakta hem de yıllardan beri süregelen bir komisyon
maliyetine sebebiyet vermektedir.
Şirketlerin, süresiz teminat karşılığında bloke edilen nakit
tutarı veya ipotekli taşınmazı,sürüncemede kalan mektuplar nedeniyle atıl halde
beklemektedir. Firmalar, ihtiyaç duyduğu kaynağa, bir de bu sebeple uzak
kalabilmektedir.Yaşanmakta olan mağduriyetin ve hak kaybının bertaraf edilmesiyle,
bir tarafta mevcut sorununa çare olabilecekkendi öz kaynağı blokeli/ipotekli olan
gerçek ve tüzel kişiler,diğer tarafta kredi/borç peşinde koşmak zorunda
kalmayacaktır. Dolu olan limitler nedeniyle yeni ihale fırsatları da
kaçmayacaktır.
Güvence unsuru olan teminat mektuplarının, bazı özellikli
hallerde limitsiz ve süresiz olarak düzenlenmesinin, gerek bankalar gerek
şirketler gerekse idareler nezdinde farklı içeriklerde barındırdığı risklerin ve
sorunların tekrar gözden geçirilmesinde fayda vardır.