SON DAKİKA



Haber > Trabzon > Prof. Dr. Atakan Aksoy; ''Kaşüstü Yomra Arsin Trabzon şehir merkezi olma yolunda''

Prof. Dr. Atakan Aksoy; ''Kaşüstü Yomra Arsin Trabzon şehir merkezi olma yolunda''

16 Aralık 2019 Pazartesi - 11:35




Yazarımız KTÜ Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Atakan Aksoy;Trabzon’un yakın planında olan gündemi, gelişme yaklaşımları noktasında değerlendirdi.





Ulaşım A.Ş. fizibilite çalışmalarını gerçekleştirirken, çevre karayolunu yapılmış gibi düşünmelidir. Ayrıca raylı sistem demiryolu vb. projelerin fizibl çıkması ve büyüme faktörlerini doğru ele almak noktasında Trabzon’da en önemli hareketlilik noktaları üniversiteler olmaktadır. Bu anlamda, KTÜ’nün, Trabzon Üniversitesi’nin, Avrasya Üniversitesi’nin büyüme stratejileri, ulaşım ana planı içerisinde özel bir başlık halinde incelenmelidir. Üniversiteler, kentsel gelişmenin ve doğru şehirleşmenin ana faktörüdür.

Mühendislik projelerinde, öncelik planlaması büyük önem taşır. Trabzon’un hızlı kalkınması ve önündeki tıkanıkları aşması için ilk yapılması gereken proje “tünellere dayalı yaklaşık 4km-4.5km güneyden geçecek olan”güney ekspres” karayoludur. Bu yolla transit trafikşehir içerisinden alınabilecektir. Bu konunun Trabzon’daki dolmuş hatlarının ve araçlarının rehabilitasyonu noktasında son derece büyük önemi bulunmaktadır. Bu konuyu şöyle açıklayabiliriz:

Trabzon şu aşamada sahil bandına sıkışmış durumdadır. Yeni taksi hatlarının, yeni dolmuş hatlarının tesis edilmesi, mevcut dolmuş hattı dolaşım şemalarının, mevcut minibüs hattı dolaşım şemalarının genişletilmesi ve yeniden değerlendirilmesi konuları Trabzon’un büyümesi ve kalkınması ile yakından ilgilidir. Şu aşamada, Trabzon’da, özellikle dolmuş hatlarının ve minibüs hatlarının karlılık düzeyinin düşük olduğunu değerlendirmekteyim.

Bu bakımdan ikili dönüşüm yaklaşımları ve diğer çözüm alternatifleri bir proje halinde hazırlanmaktadır, değerlendirilmektedir. Trabzon’da toplu taşıma yapan esnafın desteklenmesi gerekmektedir. Büyükşehir Belediyesi ve Şoförler ve Otomobilciler Odası ve ilgili paydaşlar arasında, Ulaşım Ana Planı ve master planlar çerçevesinde, toplu taşımacılık sektörünün önünü açacak planlamalar gerçekleştirilmelidir. Ancak özellikle belirtilecek olan konu, gerçek anlamda bir çözüm üretilebilmesi için, öncelikle, ilk etapta Trabzon geçişinde, “güney çevre ekspres” karayolunun inşası olacaktır. Bu durumda, yeni organize sanayi bölgelerinin, villa kent projelerinin, yeni imarsal konut yerleşim alanlarının oluşturulması oldukça kolaylaşacak olup, Trabzon bir yandan modern bir kent haline hızlı sürede kendiliğinden gelecektir. Önemli çarpan etkisi oluşturacak olan bir konu da diğer yandan güney çevre yolunun kendini finanse etme (yapım aşamasında) gerçekleridir.

Bu konunun Ayrıntısına artık girmek istemiyorum. Taksidolmuş- minibüs hatlarının genişletilmesi, yolcu sayısının artması, yolculuk gereksinimlerinin artması, yeni yerleşim zonsal bölgelerin gelişmesi, karlılık düzeylerinin artması dolaysıyla da araçların ve imkanların çok daha hızlı modernize edilme konuları yakından ilgilidir. Trabzon kenti, güney çevre karayolunu inşa etmekte geç kalmıştır. Bu konuyu çok daha önce öncelik alanları içerisinde yorumlamalıydı. Trabzon’un sorunlarının aşılmasında çevre yolu yapılmadan atılacak olan tüm adımlar palyatif kalacaktır.



RAYLI SİSTEM VE DEMİRYOLU HATLARI

Trabzon’da uzunca bir süredir raylı sistem konusu, demiryolu hatları konuları konuşulmaktadır. Bu tür projelerin daha önce belirttiğim gibi bir öncelikle noktasında değerlendirilmesi gerekmektedir. Trabzon’un öncelik konusu, ilk etapta çevre karayoludur. Öncelik yani bir proje başlayıp bitmesi ve sonra diğerinin başlaması demek değil. Bir proje başladığında, doğru projeyse kendini yapım aşamasında finanse etmeye başlıyor. Esasında; Trabzon ve bölgesi öylesine avantajlı arazi, coğrafya, jeoloji, mühendislik, tarımsal potansiyel vs. üstünlüklere sahip ki, bu projelerin hepsinin eş zamanlı başlatılmasını gerektirecek olan konular söz konusu. Bu konular, profesyonel yaklaşımlarla ortaya konulmalı. Esasında, kanımca, Samsun Batum Demiryolu, Erzincan Trabzon Demiryolu, Trabzon Güney Çevre Karayolu, projeleri, yapım avantajları ve diğer koşullar noktasında hepsi eş zamanlı başlatılabilir değerlendiriyorum. Büyükşehir Belediyesi ana aktör. Ana konular bunlar olmalı. Büyükşehir zengin olacak çözümleri üretmeli ki bunların nasıl olacağını ortaya koymuş durumdayım.

Trabzon’da hafif raylı sistemin gerçekten fayda üretebilmesi ve fizibilyapılabilir olması konusu, Trabzon’un gelişmiş bir kent olması ile birebir ilişkilidir.İlle de biz hafif raylı sistem yapacağınız derseniz, bu tramvay olur, yaya karşılaşmaları olan, hızın son derece düşük olduğu, tramvay da çözüm üretmez, Hafif raylı sistem de bu bakımdan şu aşamada Trabzon’un konusu değildir. Belirttiğim gibi öncelik alanları iyi belirlenmelidir. Bir yandan belli istihdam oluşturan dolmuş hatlarının korunması ve çözüm önerilerinin doğru sıralanması gerekmektedir

Üniversite Kent Kamu İşbirliği Derneğimizin Projesi Büyükşehir için önemli tekrardan değerlendirilmeli

Sayın Dr.Orhan Fevzi GÜMRÜKÇÜOĞLU’nun Büyükşehir Belediye Başkanı olduğu dönemin sonuna doğru “Geri Dönüştürülmüş Asfalt Kaplamaların Analizi, Yeniden Kaplamada Kullanım ve Asfalt İşçilerinin Eğitimi” adlı bir proje önerdik. Bu projeyi Trabzon Büyükşehir Belediyesi ile proje ortağı olarak önerdik. Projeden alınacak olan cihazlar bütünüyle Büyükşehir Belediyesinin demirbaşına kaydedilecekti. Ancak bu önemli proje henüz desteklenmiş durumda değil. Esasında, kazınmış asphalt kaplamaların en azından %50-%60 oranlarında aşınmada kullanımı için önemli bir Arge kapasitesi oluşturacaktık Büyükşehir Belediyesi’ne. Bu projenin tekrardan devamını Büyükşehir Belediyesi ile sağlayabiliriz esasında. Dizaynların içerisine yeni katkılar ve kireç uygulamalarını katmamız gerekiyor.

Ar-ge laboratuvarı ve malzeme bankası altyapı projesi hazır

Şu aşamada, önemli bir altyapı projesi olarak gördüğüm, Doğu Karadeniz Malzeme Bankası projesi ve Arge Deney merkezi” projemiz hazır durumda, Bu projeleri sürekli geliştirerek daha mükemmel hale getirdik. Bu projelerin uygulanması durumunda Büyükşehir’infinansal yapısı çok güçlenecek. Bu projenin de hayata geçirilmesi için tüm desteği vermeye hazırım.

Dolgu alanlarına bakış ve değerlendirme

Esas itibari ile dolgu yapılmasına karışıyım. Ancak, Trabzon’da güney çevre karayolunun yapılmamış oluşu nedeniyle, Trabzon’un sıkışıklığı, sahil bandında yeşil alanlar oluşturulması yaklaşımları ve bir nebze de olsun şehirlerin peyzaj özelliklerinin geliştirilmesi için dolgu projeleri uygulanmak durumunda kalındı ve devam edecek gibi görünüyor. Gülcemal projesi böyle. Yatırım Adası bölgesinde bir dolgu alanı gelişecek ve önemli bir yatırım olacak. Ayrıca Yomra sahil dolgusunu da önemli görüyorum. Trabzon Yomra Arsin birleşti. Trabzon şehir aksı, ağırlık merkezi doğuya kaydı. Yarattığı ekonomik faydalar, istihdam kapasitesi, yeni yatırımları, Yurt dışı kampüs oluşturma girişimleri, estetik yapılarıyla ve çevresiyle kente kattığı imarsal kazanımlar, apart- otel konuları, alışveriş ve katma değer konuları, sosyal ekonomik getirileri ile Trabzon Yomra Arsin bu bölge çok öne çıkıyor.

Yomra sahil dolgu projesi vebüyütme stratejisi

Yomra; sahil düzenlemesi kapsamında önemli bir planlamayı gerçekleştirmiştir. Bu imarsal planlama içerisinde, geniş bir vizyon ortaya konulmuştur. Özellikle, bu bağlamda, arıtma tesisinin düşünülmüş olması çok önemli görülmektedir. Bu arıtma tesisinin inşasına yönelik olarak, bölgenin turizm odaklı gelişme süreci değerlendirildiğinde, bu gerekçe bir Avrupa Birliği proje fikrinin güçlü gerekçesi olur. Bu projede önemli ölçüde destek alabilecek bir proje kapsamına girebilir.

PLANIN KAPSAMLI SOSYAL YÖNÜ

İmar planı kapsamında, çok sayıda park tasarlanmıştır. Denizden faydalanmak adına kumsal plaj düşünülmüştür. Ağaçlandırılacak önemli alanlar söz konusudur. Açık spor tesisleri, rekreasyon-eğlence-dinlenme alanları farklı noktalarda dengeli oluşturulmuştur. Fuar alanları, hobi bahçeleri, serge alanları, yerli ürün fuar alanları konu kapsamındadır. Ayrıca açık hava müzesi planlanmıştır. Meydan düzenlemesi, piknik alanı, eğlence alanları, festival alanları diğer planlanankonulardır. Günübirlik turizm tesis alanları, balıkçı barınak inşaatları konu kapsamındadır. Ayrıca, üst ölçekteki bu planlama sürecinde golf sahası ve açık spor alanları tasarımları da oldukça önemli bir ileri görüşlülük olarak ele alınmıştır. Bu planın uygulanacak oluşu, Yomra’yı çok daha önemli bir cazibe merkezi, turizm merkezi, kongreler merkezi yapacaktır.

LÜKS OTELLER BÖLGESİ YOMRA VE TURİZM LİSESİ

Yomra, çok kapsamlı içeriği olacak, Bölge ve Ülke için de örnek olabilecek nitelikte bir Turizm Lisesi inşa etmelidir. Bölgede çok miktarda lüks otel inşaatları gerçekleştirilmiştir.Bu inşaatların bir kısmı da inşa halindedir. Bu otellerdegerek yerli turistler gerekse özellikle ciddi oranda Arap turistler konaklamaktadır. Önemli bir kapasite oluşmuştur.

YOĞUNLUĞU DİKEYDE KULLANMAK MANTIKLI ÖRNEKLERİ ÇOK

Hong Kong, Doha, Miami kentlerinde bu biçimde çok miktarda yüksek kat yapılanması söz konusudur. Endüstri yoğun bölgelerde ev-iş türünde yolculukların kısa mesafede olması avantajlıdır. Yomra, bir iş merkezi konumuna dönüşmüş olup bu özelliğini güçlendirmektedir. Turizm merkezlerine yakın konumda olan yerleşkelerde, örneğin, deniz manzaralı konumlanma önemlidir. Bu yönlerle, yapı stoku yüksek ancak modern yapılarla geliştirilmelidir. Yapı stokumuzu modern yapılarla oluşturmalıyız. Yüksek kat dünyanın her yerinde uygulanıyor. Önemli olan, modern yapıları, güvenli yapıları, donanımı güçlü yapıları hizmete sunmaktır.

KENT MEYDANI DÜZENLEMESİ AÇIK GOLF SPOR TESİSİ

Yomra’nın pozitif enerjisi, Trabzon’u ciddi oranda birgelişme sürecine yönlendirir. Daha geniş açıdan bakmak zorundayız. Bakış açımızı genişletmeliyiz. Dönüşmesi gereken Trabzon için Yomra örneği çok önemli. Kapsamda açık golf sahaları tasarlanmıştır. Bölge mevcut haliyle önemli bir turizm merkezi olmuştur. Yakın planda, bu özellik çok daha güçlenerek bir cazibe merkezi, kongreler merkezi durumuna gelinecektir. Mevcut oluşumlar kapsamında büyük düşünmek bir zorunluluktur. Yeşil alanların oluşturulmasına özellikle bu bağlamda önem verilmiştir.

YOMRA-ÖNEMLİ ÖLÇÜDE İMALAT SANAYİ İŞGÜCÜNE SAHİP

Yomra İlçesi, Özdil vadisinde önemli ölçüde bir sanayiimalat işgücü oluşmuştur. Gıda, inşaat vs. çeşitli firmalar üretim yapmaktadır. Ayrıca, Kaşüstü bölgesindeki mobilyacılar sitesi de ayrı bir konudur. Yomra Bölgesi, imalat sanayi özellikleri, turizm potansiyeli ile gün geçtikçe plan dahilinde güçlenmektedir. Planlanan bu çalışmalarla Yomra’nın çok daha hızlı bir kalkınma sürecine gireceği açıktır. Avrasya Üniversitesi-Avrasya Üniversitesi Yomra İlçesi için önemli bir katkı unsurudur. Avrasya Üniversitesi kampüslerinin, şehir merkezlerinde, özel lokasyonlarda ve farklı noktalarda modern bir şekilde tesis edilmesi, Kent Üniversitesi mantığından hareketle son derece önemlidir. Üniversitekent işbirliğinin oluşmasına etkin katkı yapacaklardır. Yomra için, Avrasya Üniversitesi’nin varlığı, bütün aktörleriyle birlikte son derece önemli bir başarım örneği olmuştur. KaşüstüDalçık Projesi- Kaşüstü’nde yapılmakta olan ve trafiğin alttan geçirecek olan dalcık projesi, Trabzon için bir ilk olması dolayısıyla önemli bir öngörüdür. Zemin üstünde imal edilen geçitler son derece kaba bir görüntü sergilemektedir. Trabzon kent merkezinde ve Trabzon’un çeşitli noktalarında inşa edilen bu tür uygulamalar bir bariyer niteliğinde göz önünde durmaktadır. Daha estetik uygulamaları inşa etmek için yoğunlaşmak gerekmektedir.

Son zamanlarda; bölgemizdeki uzun tünel inşaatları, havaalanı yatırımları, yol yatırımları, teşvik uygulamaları,Turizm yatırımları gibi hamleler değerlendirildiğinde, makro yaklaşımlarla İlimizin hızlı bir kalkınma sürecine girebilmesinde eğitim, turizm ve ticaret yönleri Trabzon için daha da öne çıkacaktır. Avrasya Üniversitesi, bu hedeflerin hepsine birden katkı oluşturarak, verimli ve etkin olarak faaliyetlerine devam etmektedir.

AVRASYA ÜNİVERSİTESİ BAŞARI HİKAYESİ

Şehrin ulaşım imkanlarının genişletilmesi için ulaşım planlaması esastır. Ulaşımı planlamalarında en önemli faktörler, belirleyici faktörler üniversiteler ve sanayi bölgeleridir. Konutsal yerleşimler de diğer önemli bir konudur. Bu bakımdan KTÜ, Avrasya, sanayi bölgeleri, Yatırım Adası, OSB konuları birbirleriyle çok ilişkilidir. Kalkınma adına girişimcilerin önü açılmalı, yeni yatırımların da beklendiği açıkça dile getirilmelidir. Sorunların çözümü için en önemli konu büyütme stratejisidir. Avrasya Üniversitesi, bir üniversite olarak, bir eğitim kurumu olarak, makro katkıları ile birlikte Trabzon kenti için son yıllarda tesis edilmiş bulunan en önemli kalkınma hamlesidir. Kampüslerinin, şehir merkezlerinde, özel lokasyonlarda ve farklı noktalarda modern bir şekilde tesis edilmesi, kentüniversitesi mantığından hareketle son derece önemli. Üniversite-kentİşbirliğinin oluşmasına etkin katkı yapacaklardır. Avrasya Üniversitesi adı çok önemli bir projeksiyon. Avrasya Batum üniversitesi bu projeksiyonun çok önemli bir yeni açılımı. Batum’da Avrasya Batum Üniversitesi’nin kuruluyor olması, faaliyetleri ile, oluşturacağı farkındalık ile, Türkiye-Gürcistan ekonomik ve sosyal ilişkilerini güçlendirecektir. Türkiye açısından hayati bir demiryolu ağ bağlantısı olarak görülen Samsun-Batum demiryolu bağlantısının inşa edilmesi noktasında, yapılacak çalışmalara önemli destek sağlanabilecek olup, oluşturulacak mobilitenin kısa zamanda başarıya ulaşacağı değerlendirilmektedir. Avrasya Batum Üniversitesi, Batum’da, Gürcistan’da hayata geçen iyi proje uygulamalarının da bölgemize kazandırılmasında itici bir faktör olacaktır.

Beğendim
7
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap