SON DAKİKA



Haber > Gündem > Kruvaziyer turizmi pandemi sonrası rekora koşuyor

Kruvaziyer turizmi pandemi sonrası rekora koşuyor

21 Haziran 2022 Salı - 11:45




Dünyada hızla gelişen, limanların olduğu ülkeye ve şehre ciddi katkıları olan kruvaziyer destinasyonlarında, Akdeniz'in gözde limanlarını bünyesinde barındıran Türkiye, pandemi döneminin durgunluğunu atlattı. Kruvaziyer turizmi, bu yıl rekora koşuyor. 2022 yılı sonuna kadar 1052 kruvaziyer ve toplam 1 milyon 461 bin turistin Türk limanlarını ziyaret etmesi bekleniyor.





Güney Amerika'dan sonra 2'nci sıraya yerleşen Akdeniz destinasyonu, kruvaziyer turizminin gözdesi haline geldi. Dünya kruvaziyer turizminin yaklaşık yüzde 20'si Akdeniz'de gerçekleşiyor. Uzmanlara göre Türkiye, coğrafi konumu, tarihi ve kültürel mirası bakımından diğer Akdeniz ülkelerine kıyasla önemli avantajlara sahip.

2012'DE 1685, 2020'DE 5 GEMİ GELDİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'nın verilerine göre; 2021 yılında 78 kruvaziyerin uğradığı limanları, 45 bin 362 yolcu ziyaret etti. Pandemi sürecinin başladığı 2020'de ise Türk limanlarına sadece 5 kruvaziyer 1824 yolcu getirdi. 2012 yılında 1685 kruvaziyer limanlara uğradı. En fazla yolcunun ziyaret ettiği yıl olan 2013'te ise limanlara 2 milyon 240 bin 776 kruvaziyer ziyaretçi geldi.

2022'DE 4,5 AYDA 130 GEMİ GELDİ

Pandemi sürecinde kruvaziyer turizmde yaşanan olumsuzluklar, 2022 itibarıyla yerini bu alanda yükseliş eğilimine bıraktı. 2022 yılı 1 Ocak-19 Mayıs tarihleri arasında 130 kruvaziyer, 81 bin 488 yolcusuyla limanlara geldi. Yılın ilk yarısında Kuşadası 68 gemiyle ilk sıraya yerleşti, İstanbul ise 26 gemiyle 2'nci oldu.


Verilere göre; Alidaş Alanya Limanı'na 1 gemi 700 yolcu, Antalya Port Akdeniz Limanı'na 2 gemi 686 yolcu, Bodrum Yolcu Limanı'na 9 gemi 4 bin 6 yolcu, Bozcaada Limanı'na 4 gemi 964 yolcu, Çanakkale Limanı'na 5 gemi 1878 yolcu, Ulusoy Çeşme Limanı'na 6 gemi 1737 yolcu, Dikili Limanı'na 6 gemi 1172 yolcu, İstanbul Salıpazarı Kruvaziyer Limanı-Galataport'a 26 gemi 20 bin 923 yolcu, TCDD İzmir Alsancak Limanı'na 1 gemi 303 yolcu, Ege Port Kuşadası Limanı'na 68 gemi 47 bin 707 yolcu, Marmaris Limanı'na 2 gemi 1412 yolcu olmak üzere toplam 130 gemi 81 bin 488 yolcu geldi.

KUŞADASI ZİRVEYİ BIRAKMIYOR

Bu yıl Kuşadası'na 490, İstanbul'a 200, Bodrum'a 138, Çeşme'ye 77, Çanakkale'ye 45, İzmir'e 34 ve Antalya'ya ise 26 geminin gelmesi, diğer limanlarla birlikte de 2022 yılı sonuna kadar 1052 kruvaziyer ve toplam 1 milyon 461 bin turistin Türkiye'yi ziyaret etmesi bekleniyor.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı'ndan verilen bilgiye göre, yaklaşık 1,5 milyon turistin ve ciddi turizm gelirinin hedeflendiği kruvaziyer turizminin geliştirilmesiyle ülke ekonomisi ve ilgili sektörlere katkı sağlayacağı hedefleniyor.

2022 yılında Alidaş Alanya Limanı'na 6 gemi 4 bin yolcu, Antalya Port Akdeniz Limanı'na 26 gemi 26 bin 250 yolcu, Bodrum Yolcu Limanı'na 138 gemi 190 bin yolcu, Bozcaada Limanı'na 15 gemi 7 bin 500 yolcu, Çanakkale Limanı'na 45 gemi 30 bin yolcu, Ulusoy Çeşme Limanı'na 77 gemi 30 bin yolcu, Dikili Limanı'na 11 gemi 4 bin 250 yolcu, İstanbul Salıpazarı Kruvaziyer Limanı-Galataport'a 200 gemi 627 bin yolcu, TCDD İzmir Alsancak Limanı'na 34 gemi 17 bin yolcu, Ege Port Kuşadası Limanı'na 490 gemi 500 bin yolcu, Marmaris Limanı'na 10 gemi 25 bin yolcu olmak üzere toplam 1052 kruvaziyer ve 1 milyon 461 bin yolcu bekleniyor.


KUŞADASI'NA YÜZEN OTELLER 60'LI YILLARDA GELMEYE BAŞLADI

Ege Bölgesi'nin 'turizm cenneti' noktaları, taşıdığı çok sayıda yolcuyla 'yüzen otel' olarak da adlandırılan kruvaziyerlere ev sahipliği yapıyor. Aydın'daki Kuşadası Limanı tarihi rekora gidiyor. 2022 yılında 490 gemiyle gelecek 500 bine yakın yolcuyla tarihindeki en yoğun kruvaziyer turist akınına uğrayacak. Kuşadası'na gelen turistler, Kuşadası Çarşısı'nda alışveriş yapıp dünyanın en iyi korunmuş antik kentlerinden olan Efes Antik Kenti'ni ve Meryem Ana Evi'ni ziyaret ediyor.

Kruvaziyer turizminin 60'lı yıllarda başladığı Kuşadası'nın, güçlü turistik ürünleriyle önemli bir destinasyon haline geldiğini söyleyen Global Ports Holding Doğu Akdeniz Limanları Bölge Direktörü ve Ege Liman İşletmesi Genel Müdürü Aziz Güngör, "Kuşadası Limanı, 2003 yılına kadar Türkiye Denizcilik İşletmeleri tarafından işletildi. 2003 yılında da özelleştirildi. Kruvaziyer turizminin Kuşadası'nda en iyi dönemi 2011 yılıydı. Yaklaşık 600 gemiyle 700 bine yakın yolcu geldi. 15 Temmuz darbe girişimiyle kruvaziyer turizmi sekteye uğradı. 2019 yılına kadar bu düşüş devam etti. Tam toparlanacakken pandemi yaşandı. Kuşadası Limanı'na 2020 yılında 3, 2021 yılında ise 30 gemi geldi. 2022 yılı ise çok güçlü şekilde başladı" dedi.

'BİR YOLCU ORTALAMA 250 DOLAR HARCIYOR'

Güngör, açıklamasında şöyle konuştu: "Kruvaziyer turizmininin, Kuşadası Limanı'nda yıllık 200 milyon dolarlık bir ekonomi yarattığını söyleyebiliriz. Özellikle gemi yolcusu lüks alışveriş yaparak turlara katılıyor. Küçük esnaf açısından gemi mürettebatı önemli bir müşteri. Dünyada yolcu başına harcama transit yolcu için ortalama 115 dolar olarak kabul edilmekte fakat Kuşadası bir alışveriş cenneti olduğu için bu rakamların 250 dolar civarında olduğu öngörülüyor."


'1,5 MİLYON YOLCU HEDEFİ AŞILACAKTIR'

Pandemiden en çok etkilen kruvaziyer turizminin İstanbul ayağı da yeniden hareketlendi. Durgun 2 yılın ardından gemi şirketleri, rotayı Türkiye'ye, özellikle Galataport İstanbul'un açılmasıyla da İstanbul'a çevirdi. Kruvaziyer turizminde Türkiye'nin Akdeniz'deki en önemli ülke olduğunu söyleyen Türkiye Liman İşletmecileri Derneği Başkanı Aydın Erdemir, "Kruvaziyer turizmde altyapılarımızı yeteri kadar güçlü tutamadık. 2011-2013 yılları arasında Galataport olmadan mevcut limanlarla 2,3 milyon yolcuya ulaşmıştık. O zamanlar bin 650'ye yakın gemi geliyordu. Bugün ise daha az gemiyle daha çok yolcunun gelebileceği potansiyel var. Bu yılı kruvaziyer turizmde test yılı olarak görüyoruz. Türkiye, 2021'de Galataport gibi dünya çağında klas bir kruvaziyer limanına kavuştu. Kruvaziyer turizmde bağlantılar önceden yapılır, hatlar düzenli olur. Türkiye'nin bu yıl 1,5 milyon yolcu hedefi var. Eğer aksine bir şey olmazsa gelişmeler bize gösteriyor ki bu rakamlar aşılacaktır. Türkiye'ye uzun yıllardır gelmeyen büyük şirketlerin de gemileri gelmeye başladı. 2023 yılında ise Türkiye zirveyi yakalayacaktır diye düşünüyorum" ifadelerini kullandı.

YENİKAPI PROJESİ İSTANBUL'UN POTANSİYELİNİ ARTIRACAK

Erdemir, açıklamalarını şöyle sürdürdü: "İstanbul, tek başına 4-5 milyon yolcuya hizmet verebiliyor. 2011 yılında 2,3 milyon yolcu gelmişti ki o zaman Galataport yoktu. Bu rakamın çok üzerinde bir potansiyel var. Türkiye'nin kruvaziyer turizmde hedefi 3-4 milyon yolcu olmalıdır. Şu andaki liman altyapılarımız buna uygundur. Galataport'a, Kuşadası'ndaki limana aynı anda 3-4 büyük gemi yanaşabilir. Şimdi Yenikapı'da bir liman projesi de var. Onun da kapasitesi çok büyük olmalıdır. Aynı anda 4-5 büyük geminin yanaşıp, ilave 3-4 milyon yolcuya da hizmet vermesini bekliyoruz. Kruvaziyer turizm 2018 yılında dünyada 28,5 milyon yolcuya ulaşmıştı. 35 milyar dolarlık bir hacmi vardı. Bu rakamlar artacaktır. Artık bu şekilde tatil yapmayı tercih edenlerin yaş ortalaması düşünce yolcu sayısının 50 milyonu bulacağı tahmin ediliyor. Hacmin ise 40-50 milyar dolara ulaşacağı söz konusu. Türkiye'de turist, kişi başına 150-200 euro bırakıyor ama kruvaziyer yolcusunda bu rakam 400-500 eurolara çıkabiliyor."

'3 BÜYÜK GEMİYİ EŞ ZAMANLI YANAŞTIRABİLİYORUZ'


Galataport İstanbul'un yeme içme üniteleri, alışveriş imkanları, müzeleri, oteli ve 1,2 kilometrelik sahil şeridiyle kruvaziyer limanından çok daha öte olduğunu vurgulayan Galataport İstanbul Liman İşletmeleri Genel Müdür Yardımcısı Figen Ayan, şunları söyledi:

"Sektörle şehri bir araya getiren herkesin buluştuğu bir mahalle haline geldi. Sahil şeridini herkese açabilmek için dünyada bir ilke imza attık. 29 bin metrekarelik terminal binasını yer altına inşa ettik. Terminal binasına bağlı olarak 176 adet kapak güvenlik alanımızı oluşturuyor. 3 büyük gemiyi eş zamanlı yanaştırabiliyoruz. 1 günde 15 bin yolcuya yani 47 uçağa hizmet verme imkanına sahip oluyoruz. Bu yıl Türkiye için kruvaziyer turizmde atak yılı, 2016 yılından beri gemi görmemiştik. 1 Ekim 2021 yılında ilk gemi geldi. Gemi şirketleriyle 200 seferlik rezervasyon yaptık. 20 gemi firması da rotasını Galataport İstanbul'a çevirmiş durumda. Bizim için son derece kıymetli. Bu da 450 bin yolcuya 100, 120 bin tayfaya tekabül ediyor. Gelecek yıl ise 750 bin yolcu ağırlamayı hedefliyoruz. Ekonomiye birkaç milyar euroluk katkıdan söz ediyoruz. Costa Venezia her hafta pazar günleri gelip İstanbul'u ana liman olarak kullanacak. Bu bütün bölgeye katkı sağlayacak. İstanbul'a tarihi yarımadayı görmek için geliyorlar. Topkapı Sarayı, Ayasofya, Kapalı Çarşı, Sultan Ahmet Cami herkesin görmek istediği yerlerin başında geliyor."

Beğendim
0
Sevdim
0
Beğenmedim
0
Üzgün
0
İnanılmaz
0

VİDEO

SON DAKİKA

ÇOK OKUNANLAR

© 2020 www.karadenizgazete.com.tr | Karadeniz Gazetesi bir Güçlü Ticari Ve Sınai Ürünler Pazarlama Ticaret Ve Sanayi Anonim Şirketi ‘dir.

Giriş Yap