Dün akşam saatlerinde Ankara Esenboğa Havalimanı’ndan Libya Trablus Mitiga Havalimanı’na gitmek üzere havalanan özel jet Haymana ilçesinde dağlık araziye düştü.
Kazada Libya Genelkurmay Başkanı ve Kara Kuvvetleri Komutanı'nın da aralarında bulunduğu 5'i asker 8 kişi hayatını kaybetti.
Ulaştırma Bakanı Abdulkadir Uraloğlu havada saat saat neler yaşandığını paylaştı.
Uraloğlu paylaşımında, lokal saat 20.17’de havalanan 9H-DFS kuyruk numaralı Malta Sivil Havacılığı’na kayıtlı Falcon 50 tipi özel uçağın kaza kırıma uğradığını belirtti.
Uçağın kaza kırıma uğramasından önce Esenboğa Hava Trafik Kontrol Merkezi ile Kaptan ve Yardımcı Pilot arasındaki konuşmalar:
23.12.2025 tarihli HMJ185 Çağrı Adlı Hava Aracı Kaza/Kırım Hadisesine İlişkin;
- Lokal saat 20:17’de Esenboğa Havalimanı’ndan Libya Mitiga (Trablus) Havalimanı için; HMJ185 çağrı adlı uçak standart usullere göre kalkışını gerçekleştirmiştir. Kalkışı müteakip Esenboğa Kuleden uygun ve olağan prosedürler doğrultusunda Hava Trafik Kontrol Merkezi’mizdeki “Yaklaşma Kontrol Ünitesi” ile, akabinde “Saha Kontrol Ünitesi”ne devredilmiştir.
Bu doğrultuda ilgili uçuşun kademeli olarak talep ettiği irtifalara yükselmesine müsaade edilmiş;
- Lokal saat 20:25’de en son 34.000 feet irtifaya tırmanarak seyrine izin verilmiştir.
- Lokal saat 20:31’de söz konusu uçak yaklaşık 32.000 feet irtifadayken PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN (uçuşta en riskli aciliyet kodu olan MAY DAY ikazının bir alt seviyesi) deklare etmiş, Genel Elektrik Arızası olduğunu söylemiş ve Ankara’ya geri dönmek için radar vektörü (uçuş rotası) istemiştir.
- Lokal saat 20:32’de Hava Trafik Kontrolörü talimatıyla uçağa Esenboğa Havalimanına geri dönüş için uçuş başı ve alçalacağı seviye bildirilmiştir.
- Lokal saat 20:33’de Uçaktaki pilot tarafından 7700 acil durum kodu (uçuşta en riskli aciliyet kodu) aktif edilmiştir. Hava Trafik Kontrolörü tarafından problemin tekrar teyidine müteakip radarda söz konusu uçağın irtifa bilgisi takip edilememeye başlamıştır.
· Lokal saat 20:34’te Pilot-Kontrolör Muhaberesindeki parazitlenmelerden dolayı Hava Trafik Kontrolörü ses seviyesi kontrolü için pilotla teyitleşme gerçekleştirmiştir.
- Lokal saat 20:34’te Uçak, Esenboğa Havalimanına acil geri dönüş için Saha Kontrol Ünitesince geçtiği seviye pilottan teyit edilerek, Yaklaşma Kontrol Ünitesine devredilmiştir.
- Lokal saat 20:35’de Uçak, PAN-PAN, PAN-PAN, PAN-PAN deklare ederek Yaklaşma Kontrol Ünitesiyle Esenboğa Havalimanına geri dönüş için temas etmiş, radar vektörü ve alçalacağı seviyeler kendisine verilmiştir.
- Lokal saat 20:36’da Pilot-Kontrolör Muhaberesindeki anlaşılabilirlik kaybolmuş ve pilotun sesi zor duyulur hale gelmiştir. Bununla birlikte radar ekranında uçuş bilgilerine ilişkin kısmi kayıplar yaşanmıştır.
- Lokal saat 20:38’de Radar ekranında Hava Trafik Kontrolörünce uçağın tamamen görülemediği müşahede edilmiştir.
- Lokal saat 20:38’de Hava Trafik Kontrolörü tarafından söz konusu uçağa yapılan çağrılara cevap alınamamış ve sonrasında yaklaşık 5 dakika boyunca değişik frekanslardan da uçağa ulaşılmaya çalışılmıştır, fakat cevap alınamamıştır. Bunun üzerine süratle görevli personelimiz tarafından arama ve kurtarma çalışmalarının başlatılması için ilgili birimler haberdar edilmiştir.
Uraloğlu, uçağın yeri tespit edilemediği için acil iniş gerçekleştirme ihtimaline karşı Esenboğa Havalimanı'nda inişler ve kalkışlar hava seyrüsefer emniyeti açısından geçici olarak durdurulduğunu, Esenboğa Havalimanı'nda tüm tedbirlerin alındığını söyledi.
Arama kurtarma faaliyetlerinin havadan ve karadan ivedilikle başlatıldığını belirten Bakan Uraloğlu, "Hava Kuvvetleri Hava Savunma Bildirim Merkezince ilgili trafiğin Haymana ilçesi Kesikkavak Köyü yakınlarında Kaza ve Kırıma uğradığı teyit edilmiştir.
Olayın ilk anından itibaren ilgili kurumlarla koordineli olarak kaza kırım sonrası Ulaşım Emniyeti İnceleme Merkezi Başkanlığı olay yerine yönlendirilmiştir." dedi.
UÇAĞIN SES KAYI VE VERİ KAYIT CİHAZI BULUNDU
Uraloğlu, enkaz alanında yapılan inceleme neticesinde uçağın ses kayıt cihazı (Cockpit Voice Recorder-CVR) ve veri kayıt cihazı (Flight Data Recorder-FDR) bulunduğunu açıkladı.
"ÖN RAPOR ÇALIŞMASI BAŞLATILDI"
Ön rapor çalışmasının başlatıldığını belirten Uraloğlu, “Ses kayıt cihazı (Cockpit Voice Recorder-CVR) ve veri kayıt cihazı (Flight Data Recorder-FDR) yapılacak ilk incelemenin ardından uçağın düşüş nedeninin belirlenmesi için ses kayıt cihazı ve uçuş veri kayıt cihazının incelenmesi tarafsız bir ülkede gerçekleştirilecektir. Yapılacak incelemenin ardından olay tüm şeffaflığı ile milletimiz ve tüm dünya ile paylaşılacaktır. Yaşanan bu elim kazada hayatını kaybedenlere Allah’tan rahmet dost ve kardeş ülke Libya devletine ve halkına başsağlığı diliyoruz." ifadelerini kullandı.
YAŞAR GÜLER TARAFINDAN KABUL EDİLMİŞTİ
Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Muhammed Ali Ahmed Al-Haddad resmi temaslarda bulunmak üzere Ankara'daydı. Al-Haddad ilk olarak Milli Savunma Bakanı Yaşar Güler tarafından kabul edildi. Daha sonra ise Genelkurmay Başkanı Orgeneral Selçuk Bayraktaroğlu ile bir araya geldi.
UÇAKTA KİMLER VARDI?
Uçakta, Genelkurmay Başkanı Al-Haddad ile birlikte Kara Kuvvetleri Komutanı Korgeneral Al-Fayturi Gharib, Libya Askeri Sanayi Başkanı Tuğgeneral Mahmoud Al-Qatiwi, Genelkurmay Başkanı Danışmanı Mohamed Al-Asawi Diab ve Genelkurmay Başkanlığı Fotoğrafçısı Mohamed Omar Ahmed Mahjoub ve üç mürettebat bulunuyordu.
3 GÜNLÜK MİLLİ YAS İLAN EDİLDİ
Hayatını kaybedenler arasında Libya Genelkurmay Başkanı Orgeneral Al-Haddad'ın yanı sıra Kara Kuvvetleri Komutanı Korgeneral el-Fituri Gribel'in de bulunduğu öğrenildi. Libya Ulusal Birlik Hükümeti Başbakanı Abdulhamid Dibeybe de kaza nedeniyle sosyal medyadan bir taziye mesajı paylaştı. Ardından Libya Birlik Hükümeti ülkede 3 günlük milli yas ilan etti.