Emret Muhtarım!

11.Eylül.2018

2019 Mart ayında yapılacak olan yerel seçimlerde; belediye başkanlığı, belediye meclis üyeliği ve il genel meclis üyeliğinin yanında mahalle muhtarları ve azalarını da seçeceğiz. Muhtarlara verilen son haklardan sonra, yerel seçimlerin odağına oturan muhtarlar en az belediye başkanları kadar önemli hale geldiler. Önceden yerel seçimlerin yıldızları olan Belediye başkan adayları bu seçimde muhtar adaylarının gölgesinde kalacak gibi. Zira muhtar adaylarının sayısı belediye başkan adaylarından çok daha fazla olacak gibi.

Bunu da şimdiden gözlemleyebiliyoruz. Yerel seçimlere 6 ay gibi kısa bir süre kalırken köyler bir tarafa mahalle muhtar adaylarının sayısı şimdiden çok fazla. O yüzden 2019 yerel seçimlerine muhtar adayları damga vuracak diyebiliriz. Şimdiye kadar adaylıklarını öncelikli olarak sosyal medya üzerinden açıklamaya başlayan muhtar adayları en az belediye başkan adayları kadar vaat ve projelerle de hazırlıklarını sürdürüyorlar. Son dönemde Sayın Cumhurbaşkanımız Recep Tayyip Erdoğan’ın büyük önem verdiği ve saray toplantılarıyla bir araya da geldiği muhtarlar prestij sahibi olurken, yine son dönemde yerel yönetimlerle ilişkilerinde öncelikli hale gelmeleri, yeri olmayan muhtarlara muhtar evi yapılması gibi ayrıcalıklara kavuştular. Özlük hakları yönünden de muhtarların maaşlarının iyileştirilmesi, sigorta primlerinin devlet tarafından ödenmesi, silah ruhsatı gibi ayrıcalıklarıyla cazibesi artan bir makam haline geldi. Hal böyle olunca muhtar adaylarının da fazla olması ve muhtar seçimlerinin de en az Belediye başkan adaylarının seçimi kadar revaçta olması haline gelmesi kaçınılmaz olacaktır. Yani bu yerel seçimlerde en az belediye başkan adayları kadar muhtar adaylarının mücadelesini de izleyeceğiz.

Her ne kadar başlıkta “Emret Muhtarım!” tabirini kullandıysam da, öyle bir durum yok tabi. Muhtarlar topluma halka en yakın ve en kolay ulaşılır yöneticilerdir. Devletle vatandaşın arasındaki ilk köprüdür. Halk ister, muhtar iletir ricacı olur. Mahallinde ki vatandaşın derdini, sorununu birinci elden bilir, takip eder, iletir. İdari yapılanmanın en küçük biriminin (mahalle-köy) başı ve hakimidir. Çünkü sorumluluk alanı küçüktür ve herkesi tanırlar bilirler. Bu yüzden; Kaymakam da, Belediye başkanı da sorumluluk alanlarında ki görev ve hizmetlerinde yüklerini onlarla paylaşırlar. O yüzden önemli ve değerlidirler. Tüm bu sebeplerden dolayı bu seçimde ve bundan sonraki seçimlerde muhtar adayları artmaya devam edecektir.

Örnek vermek gerekirse; Giresun’un en büyük ilçesi olan ve 16 mahallesi olan Bulancak’ta çekişmeli bir muhtarlık seçimi yaşanacağı kuşku götürmüyor. Ancak Bulancak’ta merkez mahalleler olan Bulancak (seçmen sayısı 6 binin üzerinde) ve İhsaniye (seçmen sayısı 9 binin üzerinde) Mahallelerinde çok daha fazla muhtar adayı olacak. Hem merkez mahalleleri olmaları hem de fazla nüfuslarıyla daha cazipler. Ama bu büyüklük muhtar adaylarının işini zorlaştıracağından yapılacak muhtar seçiminin çok da sağlıklı olacağı söylenemez. Muhtar adayları herkesi tanıyamayacağı gibi gibi tüm seçmene de ulaşamayacak. Mahalle halkıda seçmiş olmak için en faydalı olanı değil en fazla öne çıkanı tercih edecek. En küçük idari birimde en ulaşılır kişi olması gereken muhtar, aday fazlalığından dolayı çoğunluğun tanımadığı ve tercih etmediği olacak. Diğer mahallelerin çoğunun nüfusu ya da seçmen sayısı binin altında olduğu için iyi çalışan ve herkesin tanıdığı seçilebilecek. Yani burada söylemek istediğim mahalleler en küçük idari birim olarak küçük olmak zorunda Bulancak ve İhsaniye mahalleri bölünerek bu karmaşa ortadan kaldırılmalıdır. Nüfusuna göre Bulancak mahallesi en az ikiye, İhsaniye mahallesi en az dörde bölünebilir/bölünmelidir. Bu önerim bu seçim öncesi mümkün görünmeyebilir ama seçim sonrası mutlaka değerlendirilmesi ve hayata geçirilmesi gereken bir husustur.

Neyse fazla uzatmayalım. Önümüzdeki seçimlerde tüm başkan ve muhtar adaylarımıza şimdiden başarılar dilerim…